Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Column Sportymummy: Motivatie

Geschreven door Afvallen met Anne op October 13, 2013

Motivatie

mo·ti·va·tie (v; meervoud: motivaties) 1beweegreden, drijfveer.

Identificeren met afvalprogramma's

De laatste tijd wordt je bijna doodgegooid met afvalprogramma's. Eerlijk is eerlijk, ik ben enorm fan van dit soort programma's en kijk er met veel plezier naar. Niet alleen vind ik het prachtig om te zien hoe mensen vanuit het niets ineens echte winnaars blijken te zijn en vol gaan voor hun doel: afvallen, maar daarnaast motiveert het me ook om zelf aan de slag te gaan. O wacht, dat is niet waar. Niet meer.
Tot voor kort konden dit soort programma's me aansporen om zelf ook meteen te gaan sporten (na het programma dan) of om het lekkers dat ik op dat moment zat te eten meteen weg te gooien. Tegenwoordig is dat niet meer zo. Het lijkt wel of ik er immuun voor word.
Ik merk namelijk dat ik tijdens 'Extreme Weightloss' van Chris Powell en Obese heerlijk een zak chips leeg kan eten zonder me te identificeren met de deelnemer. Waar ik voorheen walgde van mezelf door de beelden van etende mensen op tv kan ik nu extra genieten van de zak chips op mijn schoot. Sterker nog, ik voel me dan bijna baldadig worden en dan moet die zak gewoon snel leeg. Wordt het allemaal teveel in beeld gebracht misschien?

Motiverend of deprimerend?

Zoals ik zei kijk ik er wel graag naar en ik ben niet de enige. Toch levert het hele discussies op op verschillende social media sites. De een vindt het absoluut niet kunnen om vier keer per dag te trainen en weinig te eten, de ander haalt er motivatie uit en is daardoor ook al tien kilogram afgevallen in vijf weken tijd (The Biggest Loser (TBL)). De een ziet alleen maar een dunne Danny (Obese 1) weer dikker worden en vindt dat blijvend afvallen dus onmogelijk is, de ander ziet (de tegenovergestelde) Angeli en is er van overtuigd dat het wel kan (Obese 1). Zo zijn er eigenlijk altijd wel twee kanten aan dit soort programma's. Ik ben van mening dat alle afvalprogramma's kunnen zorgen voor motivatie en inspiratie. Goed voorbeeld doet goed volgen. Toch? Waarom werkt het dan niet (meer) bij mij? Een paar weken geleden deed ik nog dezelfde oefeningen als de deelnemers van TBL. Vol energie kan ik zeggen. Nu word ik al moe als ik het op tv zie. Het idee hetzelfde te moeten doen zuigt alle energie uit me weg. In hoeverre motiveert het dan nog? En als dat alleen al voor mij geldt hoe zit het dan met mensen die nooit aan sport hebben gedaan? Raken die niet gedeprimeerd door het programma? Of geeft het ze de energie om bezig te gaan?

Vicieuze cirkel doorbreken

De laatste weken ben ik mijn motivatie volledig kwijt. Ik blijf maar hangen rond de 82 kilogram en er gaat maar niets af. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat het toch wel eigen schuld is. Het is een vicieuze cirkel waar ik in zit. Weinig energie voor sporten doordat ik niet sport. Zou ik weer gaan bewegen dan zou ik me snel weer beter voelen, maar als ik er alleen al aan denk word ik moe en ga ik niet (let wel: ik doe niet niets, ik beweeg wel degelijk, alleen niet zoveel als ik zou willen). Hardlopen kan ik me dan weer meer voor motiveren dan voor krachttraining en fitness, maar daar heb ik elke keer weer pijntjes waardoor ik er langzaam maar zeker tegenop begin te zien. Daarnaast komt de winter er weer aan en ik zie op tegen de kou. Gelukkig kan ik inmiddels vijf kilometer aan een stuk lopen dus hoef ik deze winter geen kou meer te lijden. Vandaag heb ik voor tig euro's hardloopkleding (bij een zeer bekende supermarktketen uit Duitsland) gekocht en hoef ik eigenlijk geen kou te lijden. Prima kwaliteit voor de afvallende hardloper! En hopelijk motiverend genoeg om door te blijven gaan deze winter. Dat is dan al één motivatiepunt.
Wat betreft krachttraining ben ik nog zoekende, want ik merk dat ik het erg deprimerend vind om te doen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heerlijk om spieren te 'pompen', maar ik kom nooit terug met een heerlijk gevoel (eerder depri). Dat zou te maken kunnen hebben met het feit dat de hartslag laag blijft en dat er vrijwel geen endorfines los komen?! Misschien kan ik dat oplossen door het te combineren met een intensieve cardiotraining (hoewel ik eigenlijk energieloos ben na krachttraining). Misschien moet ik weer structuur aanbrengen in mijn trainingen, maar dat is met een peuter in huis best wel lastig. Zoals je ziet: er zijn altijd wel excuses te verzinnen!

Vandaag daarom een aantal wedervragen in plaats van een conclusie.
Wat motiveert jullie? Wat doen jullie bij een vicieuze cirkel? Hoe Motiveren jullie anderen? En als laatste: Wat betekenen programma's als hierboven genoemd voor jullie?

You can motivate by fear, and you can motivate by reward. But both those methods are only temporary. The only lasting thing is self motivation. (Homer Rice)
October 10, 2013 om 01:18
Ik kijk eigenlijk nooit tv, maar ik weet wel over welk soort programma's je het hebt. Ik vond het bizar destijds, toen ik ze ooit zag, en had niet door dat ik niet zo veel at als die deelnemers, maar wel aanzienlijk te veel en ook verkeerde dingen. Doordat ik me er niet mee identificeerde, veranderde er dus sowieso niets. Nu op dit moment gaat het bij mij ook op en neer. Als ik erg moe ben, snaai ik makkelijker, mijn lijf lijkt te schreeuwen om die stomme koolhydraten. Maar als ik er over nadenk, dan weet ik: het gaat bij mij allemaal totaal niet om het eten, het gaat over mijn emoties, over emotioneel burnout zijn... Daardoor lukt het afvallen slechts met vlagen... zo'n lekker cirkeltje naar beneden... Maar goed, ik weet nu dus waar het probleem echt zit, en denk: ik kan mezelf wel gek maken rond afvallen, maar ik kan beter zorgen dat ik niet gek word, door aan mijn emoties en mijn emotionele gedrag te werken. En elke dag dat het daarin goed gaat, is "normaal eten" ook veel makkelijker.
Onbekend
October 12, 2013 om 14:18
Het bekende snaaigedrag is een tekort aan voedingsstoffen (essentiele vetten, mineralen, vitaminen) en koolhydraatverslaafd. Om beter in je vel te gaan zitten is het belangrijk om in eerste instantie de tekorten aan te vullen. Als je echte voeding gaat eten in plaats van bewerkte vulling dan komt de goede stemming vanzelf. Tenminste, als je er ook echt voor gaat. Ikzelf merk een gigantisch verschil qua stemming, 4 maanden geleden nog redelijk depri, maar nu elke dag een goed gevoel en dan overdrijf ik niet. Het maakt je rustig van binnen, alsof de zon weer gaat schijnen. Dit doet voeding met je, echte voeding dan wel te verstaan, zonder antibiotica, E-nummers en andere chemische troep. Voorheen had ik dagelijks trek in chocolade en wekelijks vreetbuien. Is nu verdwenen, zoals zoveel andere klachten. Met dank aan Weston Price. Reken maar dat ik bij deze levensstijl blijf! Elke dag eten met veel smaak en niet op de calorieen letten, wel op de koolhydraten.
October 13, 2013 om 14:11
Ik doe op dit moment met een afval programma op de sportschool. Het feit dat mijn conditie beter wordt en dat er langzaam gewicht afgaat. Ook heb ik regelmatig op de sportschool contact met andere mede strijders die in hetzelfde schuitje zitten. Dit stimuleert mij enorm.
Naast beter en gezonder eten sport ik dus drie keer per week! Zodra het programma is afgelopen ga ik zeker door met deze leefstijl.
October 14, 2013 om 03:56
heel herkenbaar.
Je stelt je hier heel kwetsbaar op, en daarvoor is durf nodig.
Knap hoor.
Ik lees graag mee met de reacties, misschien kan ik er ook motivatie uithalen
October 15, 2013 om 09:33
Tip voor motivatie krachttraining:

Zorg dat je iedere 6-8 weken een nieuw schema krijgt/hebt. Zo gaan de oefeningen niet vervelen, mentaal en lichamelijk!

Je kunt ook met krachttraining je hartslag omhoog krijgen door niet meer dan 30 seconden rust te nemen tussen je sets (dus 1x15, 30 seconden rust, 1x15, 30 seconden rust, 1x15). Mocht je hartslag toch omlaag gaan, touwtje springen tussendoor. Zo blijft je hartslag hoog en verbrand je tijdens je krachttraining ook calorieën. Ideaal als je krachttraining doet voor het afvallen.

Ik doe dit (en hardlopen) sinds januari en ben inmiddels 23 kilo afgevallen
October 16, 2013 om 06:56
Bij mij is het zelfde op en neer al jaren lang.Ik heb eindelijk de moed weer gevonden deze week om naar de sportschool te gaan vond het nog leuk ook.En nu volhouden ik wil drie keer per week gaan.ik wil onder die 100 komen.sta ik al tien jaar boven.Mijn hoop is wel uiteindelijk 70 maar hoe dat dan moet met het loshangend vel weet ik niet.Sommige mensen krijgen het niet.als iemand een goede tip heeft graag.
October 16, 2013 om 10:08
Ben ook erg benieuwd naar wat mensen motiveert...... ik ben nog zoekende naar het knopje. Voel wel veel voor de tip met onbewerkte voeding. Maar dan moet ik de rest van het gezin nog meekrijgen...... Hoe doen jullie dat?
October 16, 2013 om 15:35
Voor mij geldt dat ik voldoende sport, vooral spinning en buIten op de racefiets. Na een paar maanden ben ik gewoon niets afgevallen maar dan ook niets. Dat frustreert mij en wat eten betreft ben ik normaal, ik gun mezelf af en toe wel een koekje of wijntje met nootje. In ieder geval niet overdreven. Eet normale porties 3 keer per dag. Ontbijt is 1 boterham of een smoothie. Vertel het maar en mijn motivatie wordt nu lastiger omdat het buiten fietsen ver over is met de koude.
October 17, 2013 om 07:31
Ik heb een gruwelijke hekel aan die afval-programma's op TV. Veel te dikke mensen die gedwongen worden veel te intensief te bewegen. Het is een wonder dat ze er uiteindelijk zelf door gemotiveerd raken om te gaan bewegen nadat het programma afgelopen is. Mij als kijker gaat dat zeker geen motivatie geven. Gelukkig heb ik voldoende motivatie van mezelf. Ik vind het gewoon leuk om iets te doen me mijn lichaam, iets te bereiken. Verder, sneller, sterker, of gewoon voor de gezelligheid met een stel anderen. (nog even los van het feit dat afvallen 80+% dieet is, waar dan weer nul-komma-nul aandacht aan wordt gegeven)
October 19, 2013 om 02:32
Ik haal de motivatie dit keer volledig uit mezelf. Er is bij mij een knop omgegaan....ik denk wel bij mezelf waarom heeft dat toch zo lang moeten duren....maar goed, de knop is bij mij om. Ik kies voor mezelf! Ik was na de vakantie weer een aantal kilo's aangekomen waardoor er letterlijk knopen van een jasje bij me afspatten, de riempjes van mijn schoenen kon ik amper dichtmaken omdat ik er haast niet bij kon, ik droeg corrigerend ondergoed ( wat een gedoe trouwens) om alles wat strakker te laten lijken. IK was het zat! Wie houdt wie nou voor de gek? Ik sport nu 2 tot 3 keer per week, ik had het nooit gedacht, maar ik vind het heerlijk. Ik eet gezond en eet minder koolhydraten. Ik sta versteld van mezelf, in bijna 9 weken ben ik 13 kilo kwijt! Ik voel me geweldig en heb niet het idee dat ik aan het diëten ben, ik heb een andere levensstijl aangenomen die beter voor me is. Afvalprogramma's vind ik leuk om te zien, heel erg leuk zelfs. Ik identificeer mezelf met deze mensen. Ik ben alleen zo bang omdat alles zo rigoureus wordt aangepakt dat die mensen als ze hun gewone leven weer oppakken in een gat vallen en oude gewoontes weer oppakken. Normaal gesproken sport je niet 4 keer op een dag en je eten afwegen...tja ik heb daar geen zin in en geen tijd voor. Succes allemaal!

October 21, 2013, gewijzigd door Struis op October 21, 2013 om 03:39
Misschien helpt het als je je doelstelling verandert. In plaats van het het focussen op het aantal kilo's dat er weer af moet kun je beter focussen op gezond leven en je lekker voelen.Bij mij houdt dat in dat ik 3 x in de week ga joggen om een basisconditie te krijgen die nodig is om me goed te voelen.Als ik geen zin heb luister ik eerst naar muziek waar ik energie van krijg en ook tijdens het lopen heb ik muziek aan.Ik weet dat ik me heerlijk voel als ik terug ben en na de douche met een kop thee op de bank zit,en die wetenschap geeft me vaak het laatste zetje.Mijn voedsel bestaat uit fruit van het seizoen,veel groente,weinig vlees en geen brood.Toch eet ik het wel als ik er echt zin in heb en ik heb dus geen "verboden" voer of zo. Dat werkt bij mij alleen maar averrechts.Bij deze leefstijl voel ik me goed en energiek, en dat is gelijk mijn motivatie. Nu ik niet meer zo met mijn gewicht bezig ben maar met me lekker voelen, blijft mijn gewicht redelijk stabiel.Na een luie "all inclusive" vakantie voel ik me wel uitgerust maar ook ongezond en dik. Ik heb dan weer zin in bewegen en zo is de circel weer rond.
Onbekend
October 23, 2013 om 12:02
Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties. Dit was mijn laatste column (blijkbaar) voor valtaf en ik heb met veel plezier geschreven. Sommigen hebben mij langer gevolgd dan anders, maar ik waardeer jullie reacties hoe dan ook.

Om even terug te komen op mijn column hier (bij uitzondering). Ik heb niet duidelijk gemaakt dat ik gemiddeld 5x per week sport, alleen had ik tijdens het schrijven een dipje en ging het een paar weken iets minder (makkelijk) allemaal. Ik heb de drive weer iets meer, maar ik heb nog altijd moeite om mijn gezin 's avonds achter te laten en te gaan sporten.

Uiteindelijk gaat het allemaal goed komen, daar ben ik van overtuigd. Ach, je valt ook niet zomaar 45 kg af vanuit jezelf. Daar is tijd voor nodig. Ik blijf mijn best doen en ik wens jullie alleen heel veel succes met het behalen van jullie doelen. Misschien tot ziens in mijn dagboek op of mijn website: www.angelastegeman.nl
October 23, 2013 om 13:59
Heej Angela> ik zie nu aan je naam dat jij het bent van Banger Sisters :DD: Ik dacht huh die naam komt mij bekend voor :DD:
Onbekend
October 25, 2013 om 15:00
Ja, klopt inderdaad Verise.
October 26, 2013 om 02:21
Wat grappig je hier ook tegen te komen :) Kunnen we elkaar ook nog steunen hier ;)
October 26, 2013 om 04:32
Jammer dat dit je laatste column is. Veel succes verder.
October 28, 2013 om 04:22
je laatste column?
Nou breekt mijn klomp
Onbekend
November 5, 2013 om 17:15
@knippertje. Inderdaad, maar niet mijn keuze!
November 19, 2013 om 07:21
Mijn manieren om mezelf te motiveren:

1) Doelen stellen

2) Elke week een nieuw doel

3) Beloning bij succes

4) Foto's : confrontatie en motivatie

5) Eetdagboek: confrontatie met fout eetgedrag en omzetten in positieve instelling

Iedereen succes!
November 23, 2013 om 00:48
Sporten is niet zo mijn ding. Ik hou meer van dansen en doe dit dan ook 1x per week. Dieeten hou ik niet zo lang vol, althans, tot voor kort. Sinds ik Stevia gebruik ipv zoetjes of suiker merk ik langzamerhand dat ik eigenlijk geen behoefte meer heb aan zoetigheid, snaaimomenten verdwijnen als sneeuw voor de zon en ik val weer af!

November 26, 2013 om 04:24
Hoi Angela,

Laten we niet vergeten dat die deelnemers permanent een personal coach hebben en wij met zn allen niet. Volgens mij is een groot gedeelte van de deelnemers weer aangekomen na het programma. (amerikaanse versie wel iig)

Zoals je weet sport ik veel ivm met triathlon maar viel niet echt af, nu ik gestopt ben met cola, geen snoep meer aanraak en af en toe iets lekkers eet met daarbij 10 kleine maaltijden op een dag (bijv 1 snee brood) val ik wel af. Het gaat met 0,8 kg per week soms maar sneller schijnt toch niet gezond te zijn.

Ook ik heb moeite met de krachttrainingsoefeningen, niet echt motiverend. Zoek daar ook nog een oplossing voor.

Mooi stukje en zeer herkenbaar.
November 27, 2013, gewijzigd door MariaEliza op November 27, 2013 om 03:32
Laat de weegschaal niet je graadmeter zijn betreft de kilo's..
Als je veel sport maak je meer spieren en die wegen meer dan vet.
Vetmeter is veel belangrijker.
Ik heb een weegschaal die vet en spieren ook meet.
Verklaart voor mij altijd veel waarom ik tijden heb dat ik niet afval maar wel zie dat spiermassa stijgt en vetmassa zakt.
En dat motiveert weer veel meer.
Onbekend
December 4, 2013 om 16:08
@tri hier in NL viel het wel mee en was eigenlijk alleen (of juist) Danny weer aangekomen. De rest was stabiel na een jaar. Het is afwachten hoe het met de Biggest Loser mensen gaat, maar Dave is in ieder geval goed aan het trainen (in mijn oude sportschool).

@maria mijn vetpercentage is nog geen tien procent gedaald en is nog altijd 44%. Veel te veel dus, maar 1 januari ga ik er weer fanatiek voor. ;)
December 10, 2013 om 03:36
Ik vind die TV-programma's niet om aan te zien. 90% van de tijd gaat het over sporten, terwijl resultaat voor 90% bepaald wordt door voeding. Alleen dikke mensen zien zwoegen is nu eenmaal leuker om naar te kijken blijkbaar.

Anyways, discipline komt bij mij vooral voort uit een intrinsieke motivatie. Ik wil het gewoon, zelfs los van mijn lichaamsgewicht. Ik vind het heerlijk om een paar uur hard te lopen door de natuur en ik weet dat ik moet trainen om daar getraind genoeg voor te zijn. Ook krachttraining vind ik uitermate interessant. Dat ik naast sterker worden ook mijn fysiek wijzig is eigenlijk alleen maar mee genomen. Als ik met 150+ kilo in mijn handen sta is mijn dag sowieso weer goed. In beide gevallen heb ik dus doelen op het gebied van training en dat helpt ook een structuur aan te brengen. Ik beweeg niet een uurtje om het bewegen, maar ik train gerust met een plan om een doel te bereiken.

Daarnaast heeft vooral herhaling ervoor gezorgd dat de activiteiten waar die discipline voor nodig is (training, maar ook voeding) een gewoonte is geworden. Dat scheelt best wel veel. Ik hoef er niet eens over na te denken. Op maandag loop ik tussen de middag hard, of het nu slecht weer is en ik spierpijn heb of niet. En ik heb ondertussen een behoorlijke handigheid gekregen in het samenstellen van heerlijke maaltijden om zonder honger te lijden toch leuk af te vallen.
October 13, 2014 om 07:52
Hey Angela, als je hartslag te laag is, dan train je waarschijnlijk te licht? Bij mij breekt het zweet me uit, als ikkrijg lekker aan de gewichten aan het trekken ben! Een trainingsbuddy helpt ook als motivatie, maar zorg er dan wel voor dat die buddy fitter is dan jij, die is namelijk dan sowieso wel gemotiveerd! :-) Probeer ook gewoon minimaal 2 tot 3 keer te gaan trainen, dan krijg je namelijk een soort gewenning en wil je steeds vaker gaan (je zal het gaan missen, als je een keer niet kan hoor! )
Het helpt om realistische doelen te hebben, ik had bijvoorbeeld het doel; 'Over een jaar wil ik een strakke buik en naveltruitjes aan durven hebben'; nou lukte dat al in een half jaar! Dit kwam alleen maar omdat mijn doel realistisch was en haalbaar. Lees het boek 'Lijfboek' van Timothy Ferris eens, echt een onwijs motiverend boek, heeft mij ontzettend geholpen.
Ik doe nu zelfs een opleiding tot fitness instructeur!!
January 28, 2015 om 16:17
Wat mij heelmeesters motiveert is het feit dat allerlei mensen in mijn omgeving kunnen afvallen. Dus waarom zou ik het niet kunnen. En da art naast is naar een diëtiste gaan of met iemand samen wegen ook een goede stok achter de deur omdat je jezelf wilt bewijzen. Ik denk ook vaak alleen anders eten heeft effect maar met sporten erbij het nog veel meer!
July 5, 2015 om 15:19
Ik vind het geweldige programma's om naar te kijken. Ik voel me enorm geïnspireerd en maak meteen plannen om de volgende ochtend ook te gaan sporten. Maar het nadeel is: De volgende ochtend ligt mijn bed weer zo lekker en lijk ik alle motivatie weer kwijt te zijn. Ik heb niet het doorzettingsvermogen om gewoon te gaan. Daar baal ik wel van.
January 20, 2016, gewijzigd door Sedona op January 20, 2016 om 08:38
Kan VALTAF.nl niet wat nieuw leven in worden geblazen? Heeft zoveel te bieden aan lijners die elkaar willen steunen. Ook het dieetdagboek en de afvalgrafiek bijhouden is leuk.
Dus buddies en toekomstige buddies kom op!
:wave:
Onbekend
January 23, 2016 om 06:21
ik was hier ook al eens een aantal jaren geleden en het was erg gezellig me toch een keertje afgemeld (lijn moe)later weer hier maar er was idd weinig steun en gezelligheid dus maar weer afgemeld. en hier ben ik dan weer en ben het met Sedona eens het kan zo leuk zijn en het kan met een aantal buddy,s en af en toe een schop onder onze kont heel goed helpen!!
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Deel dit artikel

LinkedInFacebookGoogle+

Rubrieken

Trefwoorden