Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Obese: Lilian viel af van 171 naar 103,9 kilo!

Geschreven door Afvallen met Anne op October 9, 2013

Velen van jullie zijn de strijd aangegaan om de overtollige kilo's kwijt te raken. Voor een extra steuntje in de rug hebben wij twee interviews afgenomen met Lilian en Amanda. Sommigen van jullie zullen ongetwijfeld weten wie dit zijn. Deze doorzetters hebben meegedaan aan het RTL 4-programma Obese. Vandaag het interview met Lilian. Zij is in 300 dagen nog meer dan 60 kilo afgevallen. Als zij het kan, kunnen jullie het ook!

Wij hebben ook een interview afgenomen met Amanda Meijer. Ben je ook benieuwd naar haar ontroerende verhaal? Lees dan ook: Obese: Interview met Amanda.

Achtergrond informatie Lilian
Voor degenen die Lilian nog niet kennen, beschrijven we haar leven in een notendop. Als je meer over haar wil weten kun je uiteraard haar aflevering terug kijken op uitzending gemist. Lilian is 43 jaar en alleenstaande moeder van 5 kinderen. Naast het opvoeden van de kinderen en het huishouden werkt ze ook nog 30 uur per week in een dokterspraktijk. Een druk leven dus. Lilian had ernstig overgewicht. Haar moeder is 8 jaar geleden overleden aan haar overgewicht en Lilian vreesde voor haar eigen leven. Haar kinderen mochten er niet alleen voor komen te staan. Daarom meldde zij zich aan voor het programma Obese.
Na het strakke afslankprogramma van 300 dagen met een sportcoach, diëtist en psychologe was Lilian afgevallen van 171 naar 103,9 kilo! Over deze prestatie meer in dit interview...

Hoi Lilian, Hartstikke bedankt dat je tijd voor ons wil vrijmaken en mee wil werken aan dit interview. Hoe is het nu met je, nu het programma Obese is afgelopen?
Het gaat goed met me. Ik eet nog gezond, ben nog aan het afvallen en sport nog 5 keer per week. Niet eens omdat het moet. Gewoon omdat ik het leuk vind. Ook volg ik de opleiding tot gewichtsconsulente. Ik wil er ook gedragstherapie bij studeren. Dit omdat een groot onderdeel van gewichtsproblemen met je gedrag te maken heeft. Zo proef je alleen echt het eerste handje chips. Dat je niet op kan houden en de hele zak wil leeg eten, dat is je gedrag.

Ik kan me voorstellen dat het veel moed vergt om je in te schrijven voor het programma. Je moet dan echt je probleem aan pakken en je letterlijk en figuurlijk bloot leggen. Wat was voor jou de definitieve knop om je in te schrijven voor het programma Obese?
Net als velen was ik eerst ook een trouwe kijker van het RTL 4-programma Obese. In 1 van de aflevering van vorig seizoen viel het me op dat de deelnemer het er even bij liet zitten. Op dat moment dacht ik: Kreeg ik maar zo'n kans. Ik zou hem met beide handen aangrijpen. Dat was eigenlijk mijn besluit om me in te schrijven bij Obese. Ik was al jaren tevergeefts afslankpogingen aan het doen en ik besefte dat ik het alleen niet kon. Toen mijn kinderen ook enthousiast waren over mijn plan, hield niks me meer tegen. Ik schreef me in! Een poos later verraste Wendy me op werk met dit geweldige nieuws.

Heb je gedurende het programma wel eens getwijfeld of je door wilde gaan?
Nee. Ik heb nooit een moment gehad dat ik wilde stoppen. Ik kreeg eindelijk de kans en wilde er volledig voor gaan. Dat is ook gelukt. Ik had het alleen wat zwaar in het begin. Het afvallen ging me niet snel genoeg. Ik heb in het verleden ook crash diëten gevolgd. Daar zag je natuurlijk veel sneller resultaat. Ik sportte me een ongeluk en hield me exact aan mijn dieet en ik viel amper af. Ik begon te denken dat er wat met me mis was. Blijkbaar lag het aan het feit dat mijn lichaam moest wennen aan deze plotselinge veranderingen. Ik moest geduld hebben. Dat was ook gelukkig het geval, want na verloop van tijd ging het afvallen veel sneller.

In het programma worden de trainingen, het sporten goed getoond. Hoe zat het met de voeding? Kreeg je een uitgebreid schema waar je je aan moest houden?
De eerste drie maanden kreeg ik menu's toegestuurd van om en nabij 1500 calorieën. Na die drie maanden moesten we het zelf gaan doen. De dagmenu's waren goed vol te houden. Ik had geen hongergevoel. Er werd ook niet in verboden gedacht. Af en toe mocht ik best wat lekkers. Koolhydraten mocht ik ook. Er werd vaak gekozen voor speltbrood en andere speltproducten. Tot slot werd gestimuleerd zoveel mogelijk natuurlijke producten te eten.

Heb je nog een tip van een lekkere slanke maaltijd die je mee kan geven aan onze deelnemers?
Ik weet wel een lekker recept waar de kinderen ook van smulden: gevulde paprika's. Dit recept is erg simpel om te maken en lekker! Vul halve paprika's met mager gehakt, zilvervliesrijst, ei, tomato frito en dan even in de oven.

Wat is de beste voedingstip die jij hebt gehad van je diëtiste?
Kies niet voor kant- en klare producten. Maak je sausjes, soepen etc. zelf. Dit hoeft niet moeilijk te zijn en veel tijd te kosten. Neem om de 2 à 3 uur een eetmoment. Een andere goede tip: Maak je gezonde eten smaakvol en lekker. Zo blijft het afvallen leuk!

In hoeverre is je voedingspatroon veranderd?
Overdag at ik eigenlijk altijd wel goed. Soms at ik alleen te weinig. Dan ontbeet ik vroeg en was mijn tweede eetmoment pas weer uren later. Ik heb daarom 2 extra eetmomenten ingelast. Dit is bijvoorbeeld een stuk fruit, een mueslibol of een rijstwafel.
Ik zorg er ook voor dat er altijd tussendoortjes in mijn tas zitten. Waar ik ook heen ga. Hier ben ik erg goed op gaan letten sinds ik naar de Toppers ben geweest. Ik had niks meegenomen en besloot daar dan wel een broodje te halen. Echter werd daar alleen maar vette snacks verkocht. Uiteindelijk zwichtte ik voor een patatje. Op zich is dit voor een keer niet erg. Echter raak je toch gedemotiveerd omdat je je niet aan je eigen afspraken houdt.

Tips van de psycholoog
Ik heb voor de rest niet alleen mijn voedingspatroon, maar ook mijn gedrag aangepast. Mijn valkuil was namelijk dat ik 's avonds de drang kreeg om te gaan snaaien. Dit komt omdat ik in de avonden vaak alleen zat, terwijl ik juist een gezelligheidsmens ben. Uit verveling greep ik naar ongezonde tussendoortjes. Bovendien ging ik ook nog eens laat naar bed waardoor de drang alleen maar groter werd om te snaaien. Mijn psycholoog van Obese heeft me toen wat tips gegeven waardoor ik de avonden nu veel beter door kom.
1. Vroeg naar bed. Ik lig op doordeweekse dagen er nu anderhalf uur eerder in. Dit werkt!
2. Ik drink nu ‘s avonds cafeïnevrije koffie in plaats van koffie met cafeïne, waardoor ik makkelijker kan slapen.
3. Ik ben bij een koor gegaan. Door in de avonden weer activiteiten in te plannen wordt de drang tot snaaien kleiner.
Tot slot gaf de psycholoog me ook het advies niet alles in een keer om te gooien. Dus niet ineens om 22:00 uur naar bed in plaats van 01:00. In kleine stappen kom je er!

Wat waren jouw mooie momenten tijdens Obese?
Dit was tijdens het trainen in de Ardennen. Ik heb mezelf daar echt bewezen. We maakten op een gegeven moment een bergtocht. Dit was niet op bestaande paden, maar echt dwars door de natuur langs beekjes en rotsen. De tocht duurde zeker 2 ½ uur. Na die tocht voelde ik zoveel adrenaline door mijn lichaam stromen dat ik wel een stuk kon rennen! Ik was zo trots op mezelf dat ik dit kon en zou willen dat mensen me zouden zien. Hetzelfde gevoel had ik tijdens een fietstocht. Tijdens de daling kwamen we langs enge dieptes. Maar ik deed het toch. Je presteert iets waarvan je nooit had verwacht dat je het kon.
De Ardennen voelde ook echt als een vakantie voor mij. We moesten dan wel drie keer per dag intensief sporten. Maar er werd voor ons gezorgd! Smoothies stonden klaar tussen sportmomenten in. Er werd lekker voor ons gekookt. Ik hoefde me ineens niet druk te maken om werk, de kinderen, het huishouden etc. Heerlijk!

Hoe denk je dat je overgewicht is ontstaan?
Mijn moeder verwende mij met snoep. Haar manier van het blijken van haar liefde was door het geven van eten. Bovendien aten we ook hooguit 2 tot 3 keer per week normaal avond met groenten, een stukje vlees en aardappels. Mijn moeder leed ook aan ernstig overgewicht en is hier aan overleden op vrij jonge leeftijd. In de tijd dat zij nog leeftde, kwamen mijn kinderen ook geregeld op bezoek. Ook zij werden dan verwend met snoep en ongezond eten.
Omdat ik zoveel last heb ervaren van mijn overgewicht, ben ik voorzichtig met mijn kinderen. Ik wil niet dezelfde fout maken als mijn moeder. Mijn motto is: Gewoon gezond eten, eten wat de pot schaft en af en toe wat lekker. Zo zijn de kinderen gek op Kapsalon en chips. Af en toe moet dat zeker kunnen.
Ik ben ook niet te streng voor mezelf. Ik eet gezond, snoep minder in de avond en natuurlijk let ik op mijn gewicht. Maar af en toe neem ik ook wel patat. Ik ben dan niet bang dat ik er in doorsla. Chocola haal ik echter niet in huis. Dat is een kat op het spek binden. Ben ik echter op een feestje waar chocola wordt aangeboden, neem ik het wel. Kortom: Lilian lijkt goed in balans te zijn!

Sta je anders in het leven nu je zoveel bent afgevallen?
Ik merk dat ik veel meer zelfvertrouwen heb gekregen. Mijn moeder zei altijd: Je hoeft het niet te proberen. Je kan het toch niet. Ik merk nu dat ik het wel kan. Want ik heb het zelf gedaan en ik voel me sterk. Ik merk het bijvoorbeeld ook bij het daten. Ik ben nu 6 jaar geleden gescheiden en de ware nog niet tegen gekomen. Nu ik zoveel ben afgevallen date ik juist minder omdat ik kritischer ben gaan kijken naar wat belangrijk is in een relatie en in mijn leven. Ik heb een leuk leven. Als er een man in mijn leven komt, moet dit een extra verrijking zijn. Dit heeft geen haast. Ik ben ook anders over dingen gaan denken. Wat is nou echt belangrijk voor me? Ik besef dat dit mijn gezondheid en mijn familie is. Materiële zaken doen er een stuk minder toe. Dat besef ik nu goed.

Is jouw leefstijl definitief veranderd?
Ja, ontzettend. Het kost me niet eens meer moeite om gezond te leven, dus ik zou niet weten waarom dit nog fout kan gaan in de toekomst. Ik geniet ook echt van het sporten. Kickboksen kan ik iedereen aanraden. Je werkt aan je spieren en conditie en het is heerlijk. Ik doe dit wel 3 tot 4 keer per week.

Is er nog iets wat jij onze deelnemers mee wil geven?
Doen wat je voor ogen hebt! Tijdens het afvallen heb je een bepaald doel voor ogen. Waar doe ik het voor? Leg dit vast. Dit kan in de vorm van foto, zet wat op papier of deel het met iemand anders. Zo verlies je het doel niet uit het ogen. Voor mij waren dit mijn kinderen. Zij herinnerden me er aan waar ik het voor deed. Ik wilde afvallen zodat ik een gezonde fitte moeder voor hen kan zijn. En dat ben ik nu.

Hartstikke bedankt voor je tijd. We wensen je een hele mooie, gezonde en slanke toekomst toe!
October 9, 2013 om 02:47
Jeetje, zijn we items aan het :pijlup: kicken??
Deze is ook al van een halfjaar terug.
October 9, 2013 om 13:46
Vond het leuk om te lezen, :dankjewel:

:zaubertrommler:
November 25, 2013 om 15:42
1500 kc en dan 5 dagen in de week sporten....en dan ook nog afvallen, want ik zag wel dat er intensief gesport werd..dan eet je dus maar zo'n 1000 kc...of zie ik dat verkeerd...poehpoeh
March 14, 2014 om 04:19
dit is een mooi motiverend verhaal. dank je wel hiervoor.
Onbekend
September 2, 2014 om 08:39
heel mooi en heel motiverend dank je wel hier voor
April 4, 2015 om 04:14
Leuk en inspirerend om te lezen..kom zelf ook van 190 kg af en weeg nu 94kg..was(en is) een heel project,maar zeer zeker de moeite waard en voor mij meer dan geslaagd. Ik hoop ook dat je je gewicht en positieve flow kunt handhaven en voor anderen een inspiratiebron kunt zijn/blijven!
Veel succes!
Onbekend
April 5, 2015 om 13:55
Erg leuk om te lezen. Er gaat voor mij wel een bepaalde motivatie van uit. :zbloembedankt:
May 12, 2015 om 12:26
erg fijn om je voeding te zien. ik miste dat bij het programma en ik vind jullie bikkels allemaal.
January 6, 2016 om 17:37
Mooi verhaal, leuk om te lezen dat het na zo'n programma gewoon doorgaat en dat het een ommekeer kan zijn.
De laatste reactie is al meer dan vier weken geleden geplaatst.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

Deel dit artikel

LinkedInFacebookGoogle+

Trefwoorden